Afgedankte bh’s, grachtenplastic en roltrappen als grondstof

Van afval naar grondstof, zo luidt het credo van veel inzamelbedrijven en gemeenten. Maar wat kan er eigenlijk gemaakt worden van afgedankte materialen? Ondernemers gaan hier steeds vaker creatief mee om. In dit artikel enkele voorbeelden.

Jonge ondernemers maken kantoormeubilair, jurken en straatbanken van materiaal wat voor velen slechts afval is. Zij laten op een creatieve manier zien dat afval wel degelijk een waardevolle grondstof is.

Grachtenplastic in het kantoor
Plastic Whale en meubelfabrikant Vepa slaan de handen ineen en ontwikkelen samen een volledig circulaire kantoormeubellijn onder de naam Plastic Whale Circular Furniture. Het meubilair wordt vervaardigd uit Amsterdams grachtenplastic, wat Plastic Whale zelf uit de gracht zal vissen.
Plastic Whale en Vepa dragen er zorg voor dat al het meubilair aan het einde van de levensduur weer als nieuwe grondstof kan dienen.

Herbruiken van Rotterdam
Voor het creëren van upcycled meubilair hoef je niet direct de gracht in te springen. Onderneemster Linda Post maakt met haar bedrijf ROTT interieurproducten van restmateriaal van bekende iconen van Rotterdam.

Zo vervaardigde zij zogenaamde Rottbankies uit het materiaal van de Trap naar het dak van het Groot Handelsgebouw. Ook oude roltrappen uit de Maastunnel zullen een nieuw leven als bankje krijgen. Oud staal van De Hef (Koningshavenbrug) gebruikte zij om lampjes te maken.

BH wordt jurk
Post is niet de enige vrouwelijke onderneemster die mogelijkheden ziet in afval. Een groep vrouwelijke Textiel & Modestudenten gebruikt afgedankte bh’s als grondstof voor nieuwe kleding. Project ‘Up to You’ toont dat deze bh’s de grondstof kunnen vormen voor een gehele kledinglijn.

De zeven studentes kregen van Hunkemöller honderden bh’s uit preproducties en overtollige voorraden. Zelf zamelden zij vierhonderd bh’s in. Hiermee creëren zij lingerie, jurkjes en rokken. De collectie zal twee keer op de catwalk te bewonderen zijn; in januari tijdens het Smart Solutions Festival van Saxion en in maart op het Brand Event van Hunkemöller.

Het is slechts een greep uit de vele voorbeelden die te vinden zijn. De opkomst van deze initiatieven laat zien dat er een verandering in mindset is. Oók bij consumenten: de producten van Linda Post vliegen de deur uit. Afval is voor deze ondernemers niet alleen een grondstof, maar ook een manier om verhalen te vertellen en mensen met zich te verbinden.